mikarooz

mikarooz

mikarooz

mikarooz

راهنمای خرید دستکش های بوکس


بوکس یا مشت‌زنی یکی از رشته‌های ورزش رزمی است که در آن دو نفر با ضربات مشت در دو نوع آماتور و حرفه ای، با یکدیگر مبارزه می‌کنند. تاریخچه بوکس به کشور یونان بر می گردد و بوکس مدرن از آمریکا آغاز شد. یکی از تجهیزات بوکس، دستکش بوکس است. دستکش بوکس انواع متنوعی در وزن ها و سبک های گوناگون دارد.

در این مقاله، قصد داریم با توضیح ویژگی های مختلف دستکش بوکس،   راهنمای خرید آن ها را به شما ارائه کنیم. چنانچه قصد خرید این محصولات را دارید، پیشنهاد می کنیم ما را تا پایان این مقاله همراهی کنید تا ضمن کسب اطلاعات کامل درباره آن ها، بتوانید خریدی درست و مطمئن انجام دهید. با ما همراه باشید...


انواع دستکش های بوکس


دستکش کیسه بوکس:

 کار این دستکش محافظت از دستان شما می باشد و از ضربه خوردن به شما جلوگیری خواهد کرد. این وسیله جهت ضربه زدن به کیسه های سنگین و کیسه های بوکس دو طرفه و دیگر تجهیزات کمک آموزشی به کار گرفته می شود. حفاظت از انشگتان دست شما در هنگام ضربه های سهمگین مهمترین هدف استفاده از دستکش های بوکس می باشند.


همینطور باعث عادت کردن انگشتان دست شما به ضربه های سنگین می شود.


دو نوع دستکش کیسه بوکس وجود دارد:


الف) دستکش کیسه بوکس کلاسیک


ب) دستکش کیسه بوکس مدرن


تفاوت میان این دو نوع لایه گذاری آن ها می باشد.  دستکش های بوکس کلاسیک زیاد توصیه نخواهند شد. پوشیدن این دستکش ها باعث تقویت تکنیک های شما نخواهد شد. دستکش کیسه بوکس کلاسیک از مچ دست پشتیبانی زیادی نخواهد کرد و لایه گذاری و وزن معادل با دستکش های تمرینی و مبارزه ای ندارد.  این در حالی است که نوع دیگر دستکش ها دارای لایه گذاری بهتر هستند و از دست ها بیشتر محافظت می کنند. از ویژگی های دستکش مدرن می توان به محافظت از مچ، لایه گذاری بهتر، محافظت از انگشتان و وزن مناسب نام برد.


اگر در این ورزش مبتدی هستید و یا این ورزش را برای تناسب اندامتان انتخاب کرده اید این نوع از دستکش ها برایتان مناسب هستند. این دستکش ها به طور اساسی دستکش های آموزشی می باشند که دارای لایه گذاری بهتری می باشند و با دست متناسب و کاربر پسند می باشند.


دستکش  مبارزه ای :

دستکش بوکس مبارزه ای به شیوه ای تولید می شوند که از فرد و حریف به طور همزمان محافظت کنند. این به معنی بهبود مهارت و تکنیک می باشد و به معنای ضربه فنی کردن حریف نمی باشد. تعداد زیادی از دستکش های مبارزه از لایه گذاری انگشتان تا محافظ مچ دارای توزیع وزن متعادلی هستند. این ها شبیه دستکش های مسابقه می باشند ولی بزرگتر هستند و لایه گذاری بیشتری دارند. دستکش های مبارزه ای عالی دستکش هایی با لایه گذاری خوب می باشند.


بدون در نظرگرفتن وزن ورزشکار دستکش های بوکس Oz16 در قسمت مسابقه قانونی می باشند. به این دلیل که ضربات به مقدار به کار بردن دستکش های سایز Oz14 یا کمتر آسیب زا نیستند. این ها سنگین می باشند پس ابزاری مناسب جهت ازدیاد استقامت مخصوصاً در شانه ها می باشند.



دستکش های آموزشی :

 می توان گفت که همه بوکسورها یک جفت دستکش بوکس آموزشی دارند.


این دستکش ها همانند کیسه های سنگین و میت ها آموزشی جهت هدف های آموزشی ساخته شده اند. البته در آینده ای نزدیک متوجه خواهید شد که یافتن دستکش هایی مناسب جهت تامین هر دو هدف سخت می باشد.


بعضی از دستکش های آموزشی به مقدار لازم جهت مبارزه نرم نمی باشند و یا به مقدار لازم جهت ضربه زدن سهمگین به کیسه بوکس ضخیم نمی باشند. این دستکش ها مناسب افراد مبتدی می باشد که آگاهی لازم برای خرید دستکش را ندارند و نمی دانند کدام را انتخاب نمایند.می توان گفت این دستکش های آموزشی به طور تقریبی ارزان قیمت می باشند.


 دستکش های حرفه ای :

دستکش هایی که در روز مسابقه استفاده خواهند شد دستکش بوکس حرفه ای  نامیده می شوند. این نوع از دستکش ها دارای لایه گذاری کمی هستند و باعث ایجاد صدمات بیشتر بر حریف خواهد شد و تنها کاربردشان برای مسابقه می باشد.


استفاده از این دستکش ها جهت سایر کاربرد ها خطرناک می باشد،زیرا باعث آسیب دیدگی دست ها می شوند. بوکسور ها این دستکش ها را با قیمتی بالا خریداری و برای مسابقه استفاده می کنند.


 دستکش کاردیو :

این دستکش ها جهت شربه زدن سهمگین به کیسه و میت ها به کارگرفته می شوند. علت اینکه درون این دستکش ها از لایه گذاری ضخیم استفاده می شود، جذب کردن ضربه ها می باشد. ماندگاری دستکش های کاردیو زیاد نمی باشد و دارای لایه گذاری کمتری هستند و به همین دلیل سریعاً خراب خواهند شد.


دستکش موی تای / دستکش کیک بوکسینگ:

همراه با جهانی شدن موی تای و کیک بوکسینگ، دستکش های این ورزش محبوبیت بیشتری پیدا کرده و کیفیتشان بالاتر می رود. این دستکش خاصیت هایی دارند که با دستکش های آموزشی سنتی و دستکش های مبارزه ای قابل مقایسه می باشند. البته این دستکش های بوکس موی تای و کیک بوکسینگ انعطاف پذیر تر می باشند تا بوکسور با آن توانایی داشته باشند که توسط دست خود جهت گرفتن حریف در حین مسابقه استفاده کنند.


دستکش بوکس چرمی یا  دستکش بوکس ونیلی ؟


دستکش بوکس چرمی دارای کیفیت و ماندگاری بیشتری در برابر دستکش بوکس ونیلی می باشند. دستکش های ونیل در اکثر موارد دارای قیمتی پایین می باشند.  اغلب موارد دستکش های کاردیو از جنس جنس ونیل و دستکش های چرمی جهت استفاده سایر موارد می باشد.


سعی کنید دستکش های ارزان قیمت ونیل را خریداری نکنید. اکنون دستکش های ونیل مناسب به راحتی یافته می شوند. امکان دارد که ارزان قیمت باشند اما به هیچ عنوان دارای قیمت مناسب نمی باشند. موادی که در این دستکش ها به کار گرفته شده است سریعاً خراب می شوند و باید دوباره دستکش خریداری کنید. سعی کنید برای خرید دستکش های چرم هزینه پرداخت کنید. دستکش هایی که چرم می باشند ماندگاری و مقاومت در برابر پارگی زیادی دارند.



سایز دستکش بوکس


دستکش های بوکس سایز های متفاوتی دارند ولی به طور کلی در سه اندازه ی کوچک، متوسط و بزرگ تقسیم می شوند.


بعضی از آن ها در مدل های زنانه، مردانه و بچه گانه عرضه شده اند که نوع مردانه آن ها از سایر انواع بزرگ تر است. همچنین سایز ها از استاندارد خاصی پیروی نکرده و با هم تفاوت دارند. نکته قابل توجه، راحت بودن دستکش است. زیرا در غیر این صورت ممکن است استفاده از آن خطرآفرین باشد.


سایز دستکش باید به گونه ای باشد که شما بتوانید به آسانی نوار کشی خود را زیر آن دور دستتان ببندید.


بر خلاف سایز سایر البسه که با واژگان کوچک (Small)، متوسط(Medium)  و بزرگ (Large) نامگذاری می شوند، سایز دستکش های بوکس را با واحد های ounce و یا oz نشان می دهند.


از جمله رایج ترین سایز های موجود، سایز های oz8، oz10، oz12 و oz16 هستند.


دستکش های کودکان معمولا در سایز oz4 تا oz8 عرضه می شوند که سایز بزرگتر یعنی oz8 برای نوجوانان استفاده می شود. نکته قابل توجه این است که وزن دستکش با سایز آن تفاوت دارد.


برای اینکه بدانید یک بوکسور با دستکش چه وزنی تمرین می کنند، باید به سایز های طبقه بندی شده مراجعه کنید. وزن دستکش مهم است و لازم است با روش انتخابی تناسب داشته باشد.


مثلا دستکش های بزرگتر، معمولا دارای لایه گذاری بیشتری هستند و بیشتر از دست محافظت می کنند.


چنانچه با کیسه بوکس محکم، میت یا ... تمرین می کنید، استفاده از این دستکش ها را به شما توصیه می کنیم.


یک نوع دیکر که بوکسور های حرفه ای معمولا استفاده می کنند، دستکش های سنگین هستند. چرا که این افراد می خواهند دستشان به وزن های سنگین عادت کند که سبب می شود تا در مسابقات حرکات سریع تری را داشته باشند.


در ادامه سایز دستکش ها و نیز محل استفاده آن ها را ذکر می کنیم:


oz 8 : به طور معمول برای مبارزه و رقابت مورد استفاده قرار می گیرد.  این سایز در دست بزرگسالان خیلی کوچک به نظر می رسد و بنابراین برای مسابقات فول کانتاکت و مبارزه استفاده می شود.


Oz 10 : کوچک ترین دستکش تمرینی بزرگسالان این نوع دستکش است. این دستکش ها انتخاب بسیار مناسبی برای ضربه زدن به پد و کیسه بوکس های سنگین هستند. دستکش های Oz 10 معمولا در مبارزه استفاده نمی شود. چرا که لایه گذاری زیادی ندارند. این دستکش ها برای افرادی که دست های کوچکی دارند و به دنبال بهبود تکنیک های خود هستند، گزینه مناسبی اند.


Oz 12  : این دستکش ها انتخابی عالی برای کسانی هستند که به دنبال یک دستکش تمرینی همه کاره می باشند.


 Oz14: این دستکش ها رایج ترین دستکش های همه کاره است. دستکش های Oz14 کمی از سایز بزرگتر خود یعنی Oz16 سبک تر هستند و از این رو هنگام ضربه زدن دستان فرد را خیلی خسته نمی کند. این دستکش ها معمولا لایه گذاری زیادی دارند و در مبارزات استفاده می شوند.


Oz16 : استاندار مبارزه در باشگاه ها این نوع هستند. به طوری که حتی افراد سبک وزن نیز در باشگاه از این دستکش ها استفاده می کنند. چنانچه شما شخصی با دستان بزرگ هستید، استفاده از این دستکش برای محافظت از رقیبتان ضروری به نظر می رسد. ضربه زدن با این دستکش ها فرد را خسته می کند.


توجه کنیدکه برخی دستکش های Oz16 خیلی زیادتر از دستکش های Oz14 لایه گذاری ندارند.


: Oz 18 این نوع دستکش ها بسیار کم استفاده می شوند. دستکش های نوع Oz 18 برای مردان قوی هیکل در ورزش های رزمی استفاده می شود. دستکش های Oz18 سنگین هستند و معمولا لایه گذاری زیادی دارند.


وزن دستکش بوکس


وزن دستکش‌ های بوکس در حقیقت به میزان پد بکار رفته در آن ها بستگی دارد. وزن معمول این دستکش ها در حدود 340, 396 و 453 گرم است ، ولی نمونه هایی با وزن 226 گرم و حتی 567 گرم نیز موجودند. معمولا افراد مبتدی دستکش‌های سنگین‌تر و افراد حرفه‌ایی دستکش‌های سبک‌تر را استفاده می کنند.


رنگ دستکش بوکس


رنگ دستکش بوکس یکی از عوامل تاثیرگذار در خرید آن است. رنگ هایی وجود دارند که کمتر به چشم می آیند. این مسئله در مسابقات، آن هم وقتی که حریف شما خسته و گیج شده و نمی تواند تشخیص دهد که مشت به جلو می آید اهمیت می یابد. در ادامه برخی از این رنگ ها را بررسی می کنیم.


دستکش بوکس قرمز : رنگ قرمز نسبت به سایر رنگ ها در طیف مرئی برای چشم کمتر قابل دیدن است و این دلیلی است که دستکش های قرمز معمولا بیشتر از سایرین در مبارزات استفاده می شوند.


دستکش بوکس با رنگ روشن : این دستکش ها بیشتر قابل مشاهده هستند. در نتیجه برای آموزش استفاده می شوند که مربیان بتوانند راحت تر مشت ها را بگیرند.


دستکش بوکس با رنگ های دیگر : دستکش های با سایر رنگ ها را می توانید برای آموزش، میت های بوکس و دیگر وسایل کمک آموزشی مورد استفاده قرار دهید.


نکاتی مهم در هنگام انتخاب دستکش بوکس


-چنانچه شما رزمی کار هستید، سعی کنید دستکش های با انعطاف پذیری بیشتر را خریداری کنید.


-اگر تنها می خواهید به کیسه های بوکس ها ضربه بزنید، لازم است دستکش هایی با لایه گذاری ضخیم را خریداری کنید.


- اگر شما در حال تمرین برای وارد شدن به رینگ هستید، بهتر است از دستکش های oz14 و بالاتر استفاده کنید.


- برای رقابت در رینگ بهتر است دستکش های oz10 و پایین تر را انتخاب کنید.


- اگر هنوز برای انتخاب به گزینه خاصی دست پیدا نکرده اید، بهتر است دستکش های آموزشی همه کاره را خریداری کنید. به عنوان اولین دستکش این دستکش ها را پیشنهاد می کنیم.


شرکت سازند  و قیمت


عوامل مختلفی نظیر سایز دستکش، وزن دستکش، جنس دستکش، شرکت سازنده و... در تعیین قیمت این وسایل موثرند. شرکت های سازنده این محصولات (نظیر آدیداس، دراگون دو، گرین هیل،  لیوآپ، پیشتاز و...) آن ها را با قیمت های گوناگونی به بازار عرضه کرده اند و به طور کلی قیمت این محصولات بین 20 هزار تومان تا 500 هزار تومان است.


یکی از مهم ترین نکاتی که در خرید هر محصول لازم است به آن توجه داشته باشید، تعیین میزان بودجه است که به شما کمک می کند تا از میان محصولات متنوع موجود در بازار، سریع تر محصول مناسب خود را انتخاب کنید.


از دیگر نکات مهم در خرید دستکش بوکس این است که محصول خود را از برند ها و همچنین فروشگاه های معتبر خریداری کنید. با توجه به اینکه استاندارد بودن این دستکش ها هم در سلامت دستان ورزشکار و هم در سلامت حریف موثر است، استفاده از محصولات غیر استاندارد می تواند صدمات جبران ناپذیری را به فرد و حریف وارد نماید. لذا توصیه می کنیم کیفیت را فدای قیمت نکنید.


منبع : emalls.ir

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.