mikarooz

mikarooz

mikarooz

mikarooz

ورزش بوکس : با 10 فایده بوکسینگ بر سلامت بدن بیشتر آشنا شوید

ورزش بوکس از آن دسته ورزش‌هایی است که به دلیل داشتن اتفاقات بعضا خطرناک کمتر مورد توجه افراد قرار می‌گیرد؛ اما آیا با فواید ورزش بوکس آشنا هستید؟ با جیمیتو همراه باشید تا شما را با دنیای بوکسینگ بیشتر آشنا کنیم.


 


فواید ورزش بوکس چیست؟  

هر ورزشی با تناسب نوع تمرینات خود فوایدی برای بدن دارد، فواید ورزش بوکس نیز کم نیستند و در این بخش قصد داریم به برخی از مهمترین آن‌ها اشاره کنیم.


 


سلامت قلبی عروقی

تمرینات ورزش بوکس شامل طناب زدن، دویدن روی تردمیل و … است که سبب می‌شود بدن به آمادگی لازم برای انجام این ورزش شود. همچنین هر بار مشت زدن و رقص پا در رینگ باعث می‌شود بسیاری از عضلات درگیر شده و این مساله باعث اکسیژن رسانی و خون رسانی زیاد به قلب و مغز شده و از این نظر باعث بهبود سلامت قلبی و عروقی شما خواهد شد.


ورزش بوکس : با 10 فایده بوکسینگ بر سلامت بدن بیشتر آشنا شوید


مفاصل و استخوان محکم

تمرینات وزش بوکس باعث آماده‌تر شدن استخوان‌های پا و زانو و سرشانه و دست‌ها می‌شود. همانگونه که می‌دانید با افزایش سن استخوان‌ها ضعیف تر می‌شوند و انجام ورزش‌هایی مانند وزنه زدن و بدنسازی در بوکس باعث تقویت استخوان و مفاصل می‌شود.


 


عضلات بزرگتر

نکته جالب توجه در مورد ورزش بوکس این است که عضلات مختلف بدن به خصوص عضلاتی میانی، دست‌ها و سرشانه رشد خوبی خواهند داشت.  در این ورزش تمرینات مختلفی مانند شنا سوئدی، ددلیفت و جلو بازو و سرشانه انجام می‌شود که در رشد عضلات و ماهیچه‌ها بسیار اثربخش است.


 


کنترل وزن

شاید برایتان جالب باشد که میزان جنب و جوش و کالری سوزی در ورزش بوکس به قدری بالاست که در هر ساعت ۴۰۰ تا ۷۰۰ کالری انرژی خواهید سوزاند؛ و این برای افرادی که قصد دارند به تناسب اندام برسند فوق‌العاده است. حرکات ورزشی مختلف مانند رقص پا، مشت زنی، تمرینات کاردیو و … همه آن‌ها با افزایش متابولیسم بدن به کاهش وزن و چربی سوزی کمک خواهد کرد.


ورزش بوکس : با 10 فایده بوکسینگ بر سلامت بدن بیشتر آشنا شوید


افزایش اعتماد به نفس

سلامت ذهنی، بدنی خوش اندام تر و بدست آوردن حس پیروزی از جمله مواردی است که در این ورزش انفرادی باعث افزایش اعتماد به نفس و افزایش عزت نفس می‌شود. بنابراین اگر به دنبال افزایش اعتماد به نفس هستید انجام ورزش بوکس کمک زیادی به شما خواهد کرد.


 


تعادل عضلات میانی

اگر بخواهید  در رینگ بدرخشید، باید عضلاتی میانی انعطاف پذیر داشته باشید. عضلات شکم، کمر و پشت به درخشش شما کمک خواهند کرد. به همین دلیل است که در این ورزش حرکات ورزشی که در عضلات میانی دخالت دارند، توجه ویژه‌ای شده است.


 


تحمل بهتر

هنگامی که عضلات شما بزرگت و قوی تر می‌شوند، شما نیاز توان و تحمل بیشتری بدست خواهید آورد. این ورزش هم از نظر ذهنی و هم جسمی شما را برای تحمل سختی‌های بیشتر آماده می‌کند. افزایش گردش خون، اکسیژن رسانی بیشتر به عضلات باعث می‌شود دیرتر خسته شوید. همچنین به شش‌ها کمک می‌کند تا اکسیژن را به خوبی جذب کرده و فرایند دم و بازدم را بهبود می‌بخشد.


ورزش بوکس : با 10 فایده بوکسینگ بر سلامت بدن بیشتر آشنا شوید


دفاع شخصی

یکی از فواید ورزش بوکس این است که به شما دفاع شخصی یاد خواهد داد. هر چند ما با دعوا کردند و زد و خورد کاملا مخالفیم اما وجود اتفاقات بد در کوچه و خیابان شما را مجبور خواهد کرد که به فکر دفاع شخصی باشید و بوکسینگ این کمک را به شما خواهد کرد.


 


رها کردن استرس

یکی دیگر از فواید این ورزش را سازی استرس و تنش از بدن است. وجود کیسه بوکس در یک جلسه تمرین باعث می۲شود تا با مشت زنی به آن تمام استرس و افکار منفی که در طی روز داشته‌اید را به راحتی خالی کنید. تحقیقات نشان می‌دهد انجام فعالیت‌هایی مانند مشت زنی باعث می‌شود بعد از تمرین حس خوشحالی و آرامش بیشتری را تجربه کنید.


بهبود هماهنگی

ورزش بوکس دارای تمرینات بسیار زیادی است که به هماهنگی دست، پا و سایر نقاط مختلف بدن با دست‌ها می‌پردازد. هماهنگی ضربات مشت با رقص پا در رینگ نمونه‌هایی از این هماهنگی‌هایی است که معمولا بعد از تمرینات زیاد بدست خواهد آمد. برای اینکه به این توان در هماهنگی برسید، انجام حرکت طناب زنی، مشت زنی به کیسه بزرگ را به صورت منظم در تمرین روزانه خود قرار دهید.


 


 


قوانین ورزش بوکس چیست؟

برای انجام دادن ورزش بوکس‌ آمادگی جسمانی و قدرت بدنی بالا از درجه اهمیت بسیاری برخوردار است. همچنین شهامت و هراس نداشتن از ضربه خوردن و چابکی در عکس‌العمل از فاکتورهای مهم این ورزش به حساب می‌آید.


 


ابعاد رینگ بوکس در مسابقات جهانی و المپیک

اندازه رینگ بوکس حداقل ۴٫۹۰ در ۴٫۹۰ متر و حداکثر ۶٫۱۰ در ۶٫۱۰ متر مربع است

کف رینگ باید مسطح و محکم باشد و با تشکی پلاستیکی به قطر حداقل ۱٫۵۰ و حداکثر ۱٫۹۰ سانت پوشیده شود.

سه رشته طناب به ضخامت حداقل ۳ و حداکثر ۵ سانتی متر که از کف به ترتیب ۴۰، ۸۰ و ۱۳۰ سانتیمتر باشد.

و در ۵ راند دو دقیقه یا ۳ راند سه دقیقه با کنترل دقیق داور وسط در داخل رینگ و با هدف زدن ضربه به سر و صورت حریف و گرفتن امتیازات بیشتر انجام می گیرد.

ورزش بوکس : با 10 فایده بوکسینگ بر سلامت بدن بیشتر آشنا شوید


 


در مسابقات حرفه‌ای در ۱۵ وزن و در مسابقات آماتور در ۱۱ وزن مبارزات صورت می گیرد. بوکسورها باید با در دهان داشتن لثه و دستکش، فرم لباس و کفش مخصوص بوکس در رینگ مبارزه حاضر شوند.


 


قوانین و مقررات ورزش بوکس به صورت زیر است

ضرباتی که بصورت صحیح و بدون دفاع به بدن و صورت حریف بنشیند، دارای امتیاز هستند.

ضربات صحیح باید سطح چهار انگشت و مشت بسته زده شود.

ضربات باید به جلوی صورت و طرفین آن و همچنین بالاتنه بدن و طرفین زده شود.

ضربات روی ساعد و بازو امتیازی ندارند.

به پشت سر و گردن ضربه زدن خطا محسوب می‌شود.

منبع:gymito.com

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.